למה?
זאת השאלה שאנחנו מבקשים לברר באיבחון.
לצד זיהוי קשיים של הילד על ידי המורה או ההורה, יש צורך לברר מה הוא הגורם ומהם המנגנונים העומדים בבסיס הקושי על מנת שניתן יהיה לבנות דרך טיפול ממוקדת, מדוייקת ועם סיכויי הצלחה טובים לקידום הילד הן מבחינת היכולת והן מבחינת חווית ההצלחה.
נסיון ללמד ילד ללא ברור העומד בבסיס הקושי כמוהו כירי של חץ ללא מטרה, או כהחלפת גלגל במכונית במקום לטפל במנוע- אנרגיה מרובה אך יעילות מופחתת.
אבחון המהווה מפה של היכולות והקשיים נותן בסיס טוב להתחלה ומתווה דרך מדוייקת לטיפול והתערבות.
אבחון קריאה ספציפי
מטרתו לגלות את הסיבות לעיכוב בקריאה ובהגעה לקריאה יעילה.
האבחון מותאם גיל והתפתחות ובודק מדדים קוגניטיביים, תפיסתיים ושפתיים וכן את האפשרות לחוסר סנכרון בין ערוצי קלט שונים.
האבחון מיועד לתלמידים שקוראים לאט ו/או לא מדוייק, וכן לתלמידים להם יש קשיים בהבנת הנקרא על רקע של חוסר יעילות הקריאה.
במקרים אלו, אנו ממליצים להקדים ולאבחן על מנת למנוע תסכול מיותר, וכדי לטפל במהירות וביעילות.
קריטריונים לקשיי קריאה:
עייפות ומאמץ בקריאה
חוסר מוטיבציה וקשיי הבנה
קריאה לא מדוייקת למרות שליטה בקריאת אותיות והתנועות.
קשיים ברכישת התנועות
קריאה איטית יחסית לגיל כמפורט בטבלה הבאה:
אבחון אירלן
מהי שיטת אירלן?
שיטת אירלן מציעה פתרון לילדים ומבוגרים המתקשים בעיבוד החזותי. השיטה עושה שימוש בשקפים צבעוניים ומשקפיים מסנני צבע המותאמים באופן אישי.
מחקרים רבים מלמדים שקיים שוני רב באוכלוסייה באופן בו המוח מפרש את הנקלט על ידי העיניים. כ-15% מהאוכלוסייה, מעבדים את החומר הנקלט, בצורה לקויה ו/או מעוותת, דבר הגורם להם לקשיים רבים בתפקוד היומיומי (עיבוד חזותי).
קושי בעיבוד חזותי יכול לבוא לידי ביטוי ב:
שיטת אירלן – שימוש במסנני צבע
החומר המודפס נראה לא ברור : מטושטש, זז, משתנה
רגישות יתר לאור (ניאון בעיקר)
שדה ראייה מצומצם
קריאה איטית ולא יעילה
הבנת קריאה לקויה
מאמץ יתר של העיניים
עייפות
כאבי ראש
קשיים במתמטיקה
קשיים בהעתקה
יכולת ספורטיבית נמוכה
תפיסת עומק לקויה: קושי בעלייה על מדרגות נעות, קושי בתפיסת כדור
מוטיבציה נמוכה
קישור לאתר אירלן ישראל: https://www.irlen.co.il/מהי-
אבחון דידקטי:
אבחון דידקטי מציע מעין "מפת למידה" המציף את הקשיים ואת היכולות של הילדים. על סמך אבחון זה ניתן לבנות תוכנית התערבות מותאמת שתחזיר את הילד למסלול ההצלחה.
אם ילדכם מגלה קושי באחד מהתחומים הבאים, מומלץ להפנות לאבחון על מנת לגלות את המקור לקושי ואת הדרכים בהם ניתן לטפל בקושי, לעקוף במידת הצורך ולתת אסטרטגיות למידה מותאמות.
באבחון אנחנו משתמשים גם בעקרונות מהאבחון הדינמי ומאתרים את דרכי החשיבה הלא יעילות וזאת על מנת שנוכל לשפר אותן.
לשיפור דרכי החשיבה השפעה גדולה על יכולת הלמידה. שיטה זו מקורה בשיטת פויירשטיין – שיטה בינלאומית לקידום הלמידה.
קשיים המצריכים פנייה לאבחון:
קשיי קריאה והבנת הנקרא,
הבעה בכתב, יכולת לסכם
קושי בהבנת שאלות
קושי בלימוד למבחנים/זכירת החומר למבחן
הילד יודע את החומר בבית אבל נכשל במבחן
קשיי הבנה
קשיי כתיבה-כתיבה איטית, שגיאות כתיב
חוסר מוטיבציה ללמידה
פער בין רמת ההשקעה לרמת ההצלחה.
אם בנכם או בתכם מגלים אחד או יותר מקשיים אלו ודומיהם, מומלץ לפנות לאבחון ולהתחיל לממש את פוטנציאל הלמידה ולהעלות את תחושת המסוגלות בדרך להצלחה.