הוראה

מהי שיטת קדימ"ה להוראת הקריאה?

שיטת קדימ"ה הינה שיטה קוגניטיבית, דינמית, מאתרת, התפתחותית המבקשת לאתר קשיים פוטנציאלים בתהליך רכישת הקריאה ולתת להם מענה מיידי תוך כדי תהליך לימוד הקריאה, ולפני שהקושי מתקבע והתסכול מתחיל לצמוח.
בשיטת קריאה קדימ"ה אנחנו מבקשים להצעיד את הילד בבטחון ולתת לו תחושת מסוגלות בכל צעד שהוא עובר בתהליך רכישת הקריאה.
אנחנו מאמינים כי אין טעם בתרגול חוזר ונשנה של תרגילים שלא מקדמים את הילד, ויש צורך להיות גמיש בהוראה ולתת תרגילים מגוונים מותאמים קושי.
על מנת לאפשר זאת, יש לאתר תוך כדי הוראת הקריאה נקודות קושי ספציפיות ולתת להן מענה, וזאת על מנת למנוע קיבוע של דפוס קריאה לא נכון ומפצה אשר יתן את אותותיו בשלבי הקריאה הבאים ובהבנת הנקרא.
הלימוד בשיטת קדימ"ה מלווה בספרים ובמשחקים שפותחו במכון ומיועדים לתת מענה להיבטים רחבים של הקריאה: קוגניטיביים, שפתיים ורגשיים.

 
הוראה מותאמת:

תהליך הקריאה הינו התפתחותי, כך שבכל גיל ישנם רבדים נוספים שהקורא צריך לרכוש על מנת לשכלל את מיומנות הקריאה וההבנה.

כל שלב טומן בחובו קושי פוטנציאלי שאותו יש לאתר על מנת להתאים את ההוראה לקשיים המגוונים, לגיל הילד ולמצבו הרגשי מבחינת יחסו לקריאה.
תחילת התהליך של ההוראה המותאמת כולל אבחון קריאה ממוקד  הבוחן את מצב הקריאה של הילד ואת המנגנונים  העומדים בבסיס הקריאה. בין היתר נבדקים תהליכים תפיסתיים, קוגניטיביים, שפתיים וסנכרון בין המערכות, ונבנית תוכנית התערבות ספציפית עם כלי התערבות ייחודיים, מבוססי מחקר, המצויים במכון.
בשלבי ההוראה השונים, הילד עצמו יכול לראות ולהרגיש את ההתקדמות וזאת באמצעות מדידות מדויקות וגרפי התקדמות.

מוכנות לכתה א'

כמה מתסכל יכול להיות לילד או ילדה היושבים בכתה, חבריהם מתקדמים בלימוד הקריאה והם אינם מבינים. ייתכן מאוד ולילדים אלה אין בעיות קריאה ,אלא הם עדיין אינם בשלים ללימוד הקריאה. אולם, התסכול שיצברו יפריע להם לרכוש את הקריאה לכשיהיו בשלים.

גם לילד המתקשה וגם לילד הלא בשל, יש צורך להכינו בצורה המיטבית ללימוד הקריאה ולאפשר לו לקלוט אותה ביחד עם שאר הילדים כך שלא ירגיש בפער בינו לבינם.

בשלב המוכנות לומדים הילדים על האותיות והצלילים ומגיעים לרמת שליטה בזיהוי ושליפה של שמות האותיות, בשיוך צליל לאות וביכולת לכתוב את האותיות משמיעה. בנוסף, לצד עבודה על עיכוב תגובה ומניעת אימפולסיביות, משפרים הילדים את יכולות הזכרון החזותי והשמיעתי ואת הסנכרון בין המערכות השונות.

 
דילוג לתוכן